راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی

مرداد 6, 1399
راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی

راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی یک مقاله آموزشی است که با هدف شفاف سازی و معرفی بهترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام گردآوری شده است، تا قبل از برنامه ریزی برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی محبوب، با آگاهی کامل و دید باز، پربازده ترین روش تبلیغات در اینستاگرام را برای کسب و کار خود برگزینید.

راهنمای تبلیغات در اینستاگرام برای چه کسانی مفید است؟

کسب و کارهای نوپا: اگر جزء افرادی هستید که به تازگی در شرف تاسیس کسب و کار جدیدی هستید حتما پیشنهاد می کنیم این راهنما را کامل مطالعه کنید. شاید باورش سخت باشد که کسب و کارهای زیادی در ایران فقط از طریق اینستاگرام بوجود آمده اند و هر روز گسترش می یابند. البته مطمئنیم در درجه اول هزینه تبلیغات در اینستاگرام برای شما مهم است.

شرکت های رو به توسعه: اگر مدتی از فعالیت شما می گذرد اما تاکنون فرصت نکردید از پتانسیل شبکه اجتماعی اینستاگرام بهره ببرید، قبل از شروع هر کاری توصیه می کنیم حتما راهنمای تبلیغات در اینستاگرام را مطالعه نمایید.

برندهای مصرفی: اگر محصولاتی دارید که مورد مصرف عموم مردم است، نظیر مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، منسوجات خانگی، لوازم خانگی، پوشاک، موبایل و گجت و … در خواندن این راهنما یک لحظه هم شک نکنید.

تولیدکنندگان محتوا: اگر از آن دسته از افراد هستید که در حوزه کاری خود متخصص یا صاحب نظر هستید و می توانید محتوای جذابی را تولید کنید یا آموزش دهید. شک نکنید در اینستاگرام می توانید مخاطبان زیادی را برای خود بیابید و از این طریق درآمد کسب کنید.

بازدهی تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی چگونه است؟

بازدهی تبلیغات در اینستاگرام به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله: موضوع تبلیغ، جذابیت تبلیغ، گروه مخاطب، جذابیت محتوای صفحه، انتخاب رسانه و شیوه درست و عوامل ریز و درشت دیگری که همگی موجب می شود بازدهی تبلیغ شما در اینستاگرام تحت تاثیر قرار گیرد.

اما آنچه مشخص است نمی توان فقط با تکیه بر یکی از عوامل فوق به موفقیت دست یافت. به عنوان مثال صرفا با داشتن یک تبلیغ جذاب نمی توان انتظار داشت مخاطبان پس از ورود به صفحه اینستاگرام شما در آن باقی بمانند یا مایل باشند از شما خریدی انجام دهند. بالعکس این مورد هم صادق است، اگر تولید محتوای اینستاگرام خود را حرفه ای انجام داده باشید، اما نتوانید تبلیغ جذاب و موثری را انجام دهید، مخاطبی که مورد انتظارتان است به سمت صفحه اینستاگرام شما نخواهد آمد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم ضمن مطالعه راهنمای تبلیغات در اینستاگرام، حتما وقتی را برای گرفتن مشاوره بازاریابی از آژانس دیجیتال مارکتینگ بینابرند اختصاص دهید.

بررسی راههای تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی

راههای بیشماری برای معرفی محصولات و خدمات شما در اینستاگرام وجود دارد، نظیر پرداخت پول به خود اینستاگرام برای انتشار تبلیغ به کاربران، تبلیغات ساعتی بصورت پست به صفحات پربازدید اینستاگرام  یا انتشار استوری در صفحات پربازدید و همچنین واگذاری تبلیغ به افراد صاحب نفوذ و محبوب در اینستاگرام. اما واقعیت های زیادی در مورد هر کدام از این روش ها وجود دارد که در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به تفکیک به هرکدام خواهیم پرداخت.

1-     تبلیغات اسپانسر در اینستاگرام

پس از مدتی از خرید اینستاگرام توسط فیس بوک، راهکاری برای تبلیغات در اینستاگرام به شیوه اسپانسر ارائه گردید. در این شیوه شما می توانید انتخاب کنید که تبلیغ شما به چه کسانی نمایش داده شود. امکان انتخاب براساس موقعیت جغرافیایی، سن، جنسیت و شاخص های دیگر از جمله علاقمندیهای کاربران جذابیت بالایی به آن بخشیده است. در این شیوه تبلیغاتی، صفحه اینستاگرام شما باید بصورت (Business Profile ) تعریف شده باشد و به یک صفحه فیسبوک متصل شده باشد.

در تبلیغات اسپانسر می توان تبلیغ را بصورت پست یا استوری در فید کاربران مورد نظر نمایش داد و براساس شاخص هایی نظیر ارسال تبلیغ برای تعداد مشخصی از کاربران Reach، میزان نمایش  Viewو یا Click به اینستاگرام پول دهید.

واقعیت تلخ در مورد تبلیغات اسپانسری و پروموت در اینستاگرام

اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات اسپانسری و پروموت در اینستاگرام وجود دارد، این راه تبلیغاتی فعلا بدلیل تحریم ها برای ایرانیان بسته است. در واقع شما نمی توانید گزینه ایران را در بین کشورها بیابید. البته برخی سایتها بدلیل عدم آگاهی صاحبان مشاغل و کارآفرینان ایرانی خود را نماینده اینستاگرام اعلام می کنند و مبالغی را تحت این عنوان از آنان دریافت می کنند که این مورد اصلا صحت ندارد. برخی سایتها نیز رمز عبور صفحه اینستاگرام و فیسبوک شما را دریافت می کنند و از روشهای غیرمتعارف نظیر ارسال تبلیغ از طریق صفحه خود یا نمایش آن به تعدادی شماره تلفن یا ایمیل و … این کار را انجام می دهند که به دو علت مهم این شیوه نیز پیشنهاد نمی شود. اول اینکه هیچ راهی وجود ندارد که متوجه شوید آیا لیستی که آنها تبلیغ را به آن می فرستند واقعا گروه مخاطب شما هستند یا خیر. دوم اینکه به دلیل ارزش پایین ریال در برابر ارزهای دیگر، این روش بسیار گران تمام می شود و شما با شیوه های دیگر که در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به شما معرفی می کنیم، بازدهی چند برابری خواهید داشت.

2-     تبلیغات ساعتی در اینستاگرام

تبلیغات ساعتی اینستاگرام در واقع شیوه ای بسیار رایج است. در این روش شما می توانید پست تبلیغاتی خود را اعم از تصویر، ویدیو و یا تصاویر مولتی در صفحات پربازدید اینستاگرام نمایش دهید. این صفحات عموما یک موضوع مشخص دارند و حول محور آن محتواهایی تولید یا منتشر می کنند. مثلا یک صفحه که راجع به آشپزی محتواهایی منتشر می کند، جای مناسبی برای تبلیغ محصولات موادغذایی یا لوازم آشپزی است.

در تبلیغات ساعتی پست شما لابلای محتوای عادی آن صفحه منتشر می شود و معمولا تا 24 ساعت یا بیشتر در آن صفحه باقی می ماند و پس از آن حذف می شود. کاربرانی که این پست را می بینند عموما فالوورهای همان صفحه هستند، البته با توجه به میزان استقبال کاربران امکان اینکه سایرین نیز این پست را از طریق explorer instagram ببینند وجود دارد که در مجموع تعدادی از آنها روی پست تبلیغاتی شما در اینستاگرام واکنش نشان می دهند. مثلا اگر ویدیوی شما 20هزار نمایش گرفته باشد، تعدادی در حدود 500 نفر آن را لایک کرده اند و چند نفری هم کامنت می گذارند. تعدادی هم از طریق تگ پیج شما که در کپشن (توضیحات متنی پست) قرار گرفته است وارد پیج شما می شوند و ممکن با توجه به جذابیت صفحه شما آن را فالو کنند یا فقط به تماشا و واکنش روی چند پست شما بپردازند.

رمز موفقیت در تبلیغات ساعتی در اینستاگرام در مرحله اول انتخاب صفحات درست و منطبق با گروه مخاطب شماست وسپس طراحی تبلیغی جذاب و تعامل گرا و در نهایت گستردگی پخش آن است. در این راستا پیشنهاد می کنیم حتما کار را به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مطرح و قابل اعتماد بسپارید.

 

نمونه تبلیغ پست در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام
نمونه تبلیغ پست در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام

واقعیت تلخ در مورد تبلیغات ساعتی در اینستاگرام

اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات ساعتی در اینستاگرام وجود دارد. تقریبا بیش از یکسال است که اینستاگرام برای مقابله با این شیوه تبلیغاتی و جلوگیری از تبدیل شدن این شبکه به یک پلتفرم تبلیغاتی کسل کننده، الگوریتم های محدود کننده ای را ایجاد کرد تا جلوی نشر بی رویه تبلیغات توسط دارنگان صفحات را بگیرد. اعمال این الگوریتم های محدودکننده موجب شده که بازدهی این شیوه تبلیغاتی به شدت کاهش یابد، با ورود به یک صفحه پرصرفدار اینستاگرام می بینید که پست های تبلیغاتی چندبرابر کمتر از پست های عادی صفحات دیده می شوند و تعامل روی آنها بسیار کاهش پیدا کرده است. یکی از اشتباهات رایج شرکتها این است که فکر می کنند هر محتوایی را می توان از این طریق در شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش کرد، اما حالا قاعده بازی عوض شده است. با اینکه این شیوه همچنان نسبت به تبلیغات اسپانسری با رقم یکسان بازدهی بیشتری دارد، اما باید بدانید تولید محتوای مناسب برای تبلیغات ساعتی بسیار متفاوت شده و باید سعی داشت تا حد امکان از تبلیغات مستقیم و ذوق زننده پرهیز کنیم و ویژگی هایی که موجب وایرال شدن آن می شود را در تبلیغ لحاظ کنیم.

واقعیت تلخ دیگر نیز، مبادرت تعدادی از صفحات به گرفتن لایک و کامنت و بازدید فیک (غیرواقعی) است. بنابراین پیشنهاد می کنیم حتما قبل از تولید محتوای تبلیغی و انتشار از این طریق با یک مشاور خبره تبلیغات در اینستاگرام مشورت کنید.

 

3-     تبلیغات استوری در اینستاگرام

تبلیغات در استوری اینستاگرام یکی دیگر از روشهای رایجی است که می خواهیم در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به آن اشاره کنیم. از سال ۲۰۱۶ که استوری به اینستاگرام افزوده شد، همواره درصد استفاده کنندگان و بینندگان آن رو به افزایش بوده، آیا می دانستید روزانه ۵۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان با استوری های خود مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهند. تبلیغ در استوری صفحات پربازدید اینستاگرام هم پس از مدتی به یک شیوه مرسوم و رایج تبلیغاتی تبدیل شده است.

در تبلیغ استوری شما می توانید تبلیغ خود را لابلای استوری های صفحات مطرح منتشر کنید. هر استوری نهایتا 24 ساعت در هر صفحه باقی می ماند و پس از آن بصورت خود به خود پاک می شود. البته برخی نیز براساس میزان بازدید استوری آن را برایتان نمایش می دهند و پس از رسیدن به میزان مورد نظر آن را پاک می کنند. مثلا شما می توانید یک ویدیوی عمودی 14 ثانیه ای یا یک تصویر تبلیغاتی را آماده کنید و آن را به یک صفحه موضوعی که هواداران بیشماری دارد بدهید تا آن را برای شما منتشر کند.

نکته جالب تبلیغات استوری این است که علاوه بر قرار دادن تگ پیج خود، می توانید لینک ورود به سایت نیز در تبلیغ قرار دهید تا مخاطب را مستقیم به سایت یا صفحه فرود (landing page) خود هدایت کنید. این شیوه خصوصا برای کسب و کارهایی که محصولات و خدمات خود را از طریق وب سایت عرضه می کنند پیشنهاد می شود.

نکته جالب دیگر تبلیغ استوری این است که فعلا این شیوه کمتر از روش پست توسط الگوریتمهای اینستاگرام محدود شده است و نرخ تبدیل و بازدهی بیشتری نسبت به دو شیوه قبل دارد.

نمونه یک تبلیغ استوری در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام
نمونه یک تبلیغ استوری در یک صفحه پرطرفدار اینستاگرام

واقعیت تلخ در مورد تبلیغات استوری در اینستاگرام

اما واقعیت تلخی در مورد تبلیغات استوری وجود دارد، برخلاف تبلیغات پست ساعتی که حداقل فعلا (تا زمان نگارش این راهنما) میزان لایک و کامنت و بازدید ویدیو برای تبلیغ دهنده مشخص است، اما آمارهای استوری فقط به ادمین (مدیر صفحه اینستاگرام) قابل نمایش است. به همین دلیل شما باید حتما قبل از انتشار تبلیغ خود بتوانید از روی آمارهای تعامل پست های صفحه و میزان Engagement Rate به میزان حدودی بازدید استوری آن صفحه اینستاگرام پی ببرید که البته کار سختی است و بهترست در این ارتباط از یک آژانس دیجیتال مارکتینگ فعال تبلیغات در اینستاگرام کمک بگیرید و حتما از آنها بخواهید اسکرین شات گزارش نهایی تبلیغات استوری را برای شما بفرستند.

4-     تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر اینستاگرام

تبلیغ در اینستاگرام از طریق بلاگر و اینفلوئنسرها گزینه جذاب و البته بسیار پرطرفداری است که می خواهیم در راهنمای تبلیغات در اینستاگرام به آن اشاره کنیم. باید بدانید اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام در دو سه سال اخیر مورد توجه برندها و کسب و کارهای ایرانی قرار گرفته است. اول از همه باید بدانیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ تا بتوانیم از مزایای تبلیغات در اینستاگرام با شیوه اینفلوئنسر مارکتینگ با شما بگوییم. به زبان ساده در این شیوه، شما تبلیغ خود را به افراد تاثیرگذار و محبوب در اینستاگرام می سپارید، نظیر کمدین ها، تولیدکنندگان محتوای باکیفیت (بلاگر)، ورزشکاران، بازیگران و چهره های محبوب اجتماعی، سیاسی و …

هر یک از این افراد ممکن است هر تبلیغی را با توجه به ماهیت صفحه خود نپذیرند، اما به شیوه های گوناگون در قالب پست و استوری ممکن است جذب تبلیغ کنند که در روشهای قبل در این راهنما نحوه انتشار آن را توضیح دادیم.

باید بدانید تبلیغات توسط بلاگر و اینفلوئنسر به مراتب از روشهای دیگر پرهزینه تر و زمانبرتر است. اما اگر شخص درستی را انتخاب کنید این روش پربازده ترین راه تبلیغات در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی است. خصوصا اینکه اگر روش تبلیغ شما توصیه ای و غیرمستقیم باشد کمتر رنگ و بوی تبلیغ را به خود می گیرد و افراد بیشتری به سمت کالا یا خدماتتان روانه می شوند.

برای اینکه یک سناریوی خلاقانه برای تبلیغ در اینستاگرام به این افراد بدهید، باید با لحن و دایره لغات و روحیات آن شخص آشنا باشید. برای گرفتن بازخورد مناسب حتما توصیه می کنیم از یک آژانس بازاریابی دیجیتال که ارتباط خوبی با اینفلوئنسرها دارد کمک بگیرید.

نمونه تبلیغ استوری اینفلوئنسر در اینستاگرام
نمونه تبلیغ استوری اینفلوئنسر در اینستاگرام


play

 

واقعیت تلخ در مورد تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر اینستاگرام

اما واقعیت های تلخی هم در مورد تبلیغات بلاگر و اینفلوئنسر وجود دارد. یکی از سخت ترین و زمانبر ترین روشهای تبلیغات در اینستاگرام یافتن اشخاص مناسب و سپردن تبلیغ به آنهاست. باید بدانید هرچقدر انتخاب یک شخص مناسب می تواند به جلب مشتری و ایجاد یک چهره مثبت از برند شما کمک کند، همانقدر هم می تواند انتخاب یک شخص نادرست برای کسب و کار شما مهلک و خطرناک باشد. بنابراین انتخاب شخص مناسب اولین چالش اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام است.

چالش بعدی ارتباط سازنده و دادن تبلیغ مناسب به افراد صاحب نفوذ است که این پروسه را سخت و زمانبر می کند. بسیاری از آنها روشهای ارتباطی درستی تعریف نکرده اند یا از ادمین های غیرحرفه ای استفاده می کنند تا ارتباط گیری و انتشار یک تبلیغ موثر در اینستاگرام را به امری پیچیده و طاقت فرسا تبدیل می کنند.

اما چالش آخر در مورد این گروه نیز این است که باید بدانید چه موقع صفحه این افراد در اوج است و چه موقع در حالت رکود. این خیلی به محتواهای تولیدی آنها بر می گردد و البته بررسی دقیق روند رشد صفحه و تعامل کاربرانشان، که بعضا حتی برخی از این صفحات در کورس رقابت بین خود از روشهای نامتعارف و غیرموجه نظیر جذب فالوور فیک و غیرمرتبط یا خرید لایک و کامنت دست می زنند.

مشاوره و آموزش تبلیغات در اینستاگرام را در اولویت خود قرار دهید

امیدواریم مقاله راهنمای تبلیغات در اینستاگرام توانسته باشد شما را با راههای مختلف تبلیغات در اینستاگرام و نقاط ضعف و قدرت آن آشنا کند. در بخشهای مختلف این مقاله اشاره کردیم که مشاوره بازاریابی قبل از شروع کار می تواند به شما کمک کند تا با هزینه و انرژی کمتر انتخاب های درستی داشته باشید.

آژانس بازاریابی دیجیتال بینابرند با اخذ اولین مجوز کانون تبلیغات دیجیتال از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از پیشگامان تبلیغات در اینستاگرام از سال 1391 تاکنون صدها کمپین موفق را برای برندها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ ایرانی اجرا کرده است و افتخار می کند بتواند به شما نیز در راستای رسیدن به اهدافتان یاری برساند.

برای گرفتن مشاوره بازاریابی می توانید اینجا مراجعه نمایید یا با شماره تلفن 02128422088 تماس بگیرید. همچنین از شما دعوت می کنیم برای سهولت روشهای پربازده و آشنایی با تعرفه تبلیغات در اینستاگرام اینجا کلیک کنید.

ارسال یک پیام